Wednesday, August 11, 2010

Program Bumi Hijau

  Sekali lagi pada tahun ini, Sekolah Menengah Teknik Muadzam Shah (SMTMS), Pahang mengambil bahagian dalam pertandingan Program Bumi Hijau. Pada tahun lepas, sekolah mendapat tempat pertama peringkat negeri Pahang dan tempat ketiga peringkat kebangsaan. Tahniah diucapkan kepada para guru dan mereka yang terlibat secara lansung atau tidak.
  Penulis juga sebahagian daripada AJK dan juga merupakan warga SMTMS turut berasa bangga dengan pencapaian tersebut. Diharapkan pada tahun ini akan menyebelahi sekolah kami. Pemantauan awal akan diadakan selepas puasa nanti dan pihak sekolah kini bertungkus-lumus dalam persiapan tersebut.
 Program Bumi Hijau ini telah dicetuskan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia, Yang Amat Berhormat Tun Abdullah bin Haji Ahmad Badawi. Matlamat utama program ini adalah untuk menggalakkan rakyat Malaysia mengeluarkan sendiri bahan makanan.
  Antara aktiviti yang dijalankan oleh SMTMS ialah menjalankan projek penanaman Taman Herba 'Prime Kitchen Garden', tanaman sayur-sayuran, serta ternakan ikan keli dan ayam itik.
  Program ini banyak memberi manfaat serta dapat menggunakan ruang yang kosong dengan sebaik mungkin. Akhir kata, tahniah kepada pihak sekolah kerana berani menyahut seruan kerajaan serta menjadi contoh kepada generasi hari ini dan akan datang untuk memajukan bidang pertanian serta boleh meningkatkan ekonomi isi rumah.

 Perasmian 'The Prime Kitchen Garden'

Projek Tanaman Sayur

 Bahagian Hadapan

 Antara Landskap

 Tanaman Herba

 Ternakan Keli

1 comment: